środa, 19 lutego 2014

Powikłania związane z przezskórną endoskopową gastrostomią

Przezskórna endoskopowa gastrostomia jest obarczona minimalnym odsetkiem powikłań. W przypadku ciężkich powikłań, sięga on około 1 do 4%, z 8-30% wszystkich powikłań. Główne z nich to:
  • zakażenia bakteryjne (15% chorych)
  • zaczerwienienie okolic przetoki spowodowane manipulacją PEG-iem
  • ból, gorączka i krwawienie z ziarniny wokół PEG-a
  • wyciek treści żołądkowej (stosuje się ochronę w postaci płatków hydrokoloidowych)
  • patologiczny rozrost ziarniny wokół gastrostomii
  • nieprawidłowe ułożenie „grzybka” w żołądku lub jego przyrastanie, zwłaszcza gdy miał on ostro zakończony kształt
  • pojawienie się powietrza w jamie otrzewnej – jest powikłaniem wówczas gdy staje się przyczyną zaburzeń
  • wypadnięcie PEG-a
  • odma podskórna (manifestuje się odgłosem trzeszczenia, pod wpływem uciśnięcia okolic gastrostomii)
  • odleżyna w okolicy PEG-a
  • bardzo rzadko, niespełna u 0,5% chorych: krwawienie wewnątrzbrzuszne, zapalenie otrzewnej, przerwanie ścian przewodu pokarmowego

Natomiast, do powikłań przezskórnej endoskopowej gastrostomii, które mogą ujawnić się z czasem, zalicza się głównie:
  • zatkanie zgłębnika
  • pęknięcie i porowatość zgłębnika (czyli wytworzenie się dziury lub pęknięcie – może dojść do tego m.in. z powodu używania środków odkażających na ranę, bez konsultacji z lekarzem)
  • wyprysk i nadmierna ziarnina rany

Wystąpienie powikłań wiąże się z małym doświadczeniem zespołu leczącego, jak również niewłaściwą pielęgnacją PEG-a. Rodzice, którzy będą się opiekować dzieckiem z gastrostomią, muszą opuścić szpital wyposażani w niezbędną wiedzę na temat użytkowania PEG-a. Trzeba pytać, domagać się wskazówek oraz aktywnie uczestniczyć w zmianach opatrunków i karmieniu podczas pobytu w szpitalu.

2 komentarze:

  1. Kilka razy miałam przyjemność pielęgnować pacjenta z PEGiem i zawsze towarzyszy mi strach, że niechcący zostanie ten PEG wyjęty. Raz miałam taki przypadek, ale szczęście w nieszczęściu stało się to w asyście mojej pani opiekun, która sama była bardzo zdziwiona zaistniałą sytuacją. Konieczne było ponowne założenie PEGa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam jedynie doświadczenia z PEGiem u dzieci. Nie stanowił on dla mnie czynnika wywołującego strach, a powiem, że był wręcz ułatwieniem. Jakoś nawet "lepiej" było mi pielęgnować PEG i karmić przez niego pacjenta niż przez sondę...

      Usuń

Znieczulenie dzieci z zespołem Leigha

Zespół Leigha to choroba dziedziczona na wiele sposobów, zatem jest określana jako heterogenna etiologicznie choroba mitochondrialna, uwar...